Liber 2022: Deixa una bona impressió PEFC

25 octubre 2022
PEFC Catalunya crea el primer dossier de comunicació per les empreses
17/10/2022
Contractar ramats per prevenir incendis
31/10/2022

El dijous 6 d'octubre, Liber, la Fira Internacional del Llibre, va acollir a Barcelona la jornada organitzada per PEFC “Present i futur de la cadena de valor del paper. Deixa una bona impressió PEFC”. En ella, els diferents representants de les baules de la cadena de subministrament del llibre en paper van dialogar sobre les polítiques de sostenibilitat implantades en les seves empreses, la importància de l'ús de materials amb origen sostenible certificat i com conscienciar als lectors sobre el valor del llibre en paper certificat.

Van participar Elisabet Alier, presidenta de l'Associació Espanyola de Fabricants de Pasta, Paper i Cartó (ASPAPEL), Elisenda Romanyà, gerent d'impremta Romanyà Valls, Juan Mera, director de Supply Chain – Àrea Corporativa d'Operacions Grupo Planeta i Ana Belén Noriega, Secretària General de PEFC Espanya com a moderadora, compartint els interessos i reptes del sector paperer, de la impressió, la distribució i l'edició.

"Ens sembla important dins la nostra àrea d'actuació comprometre'ns en la mesura que puguem amb el medi ambient; tenir paper certificat ajuda amb un creixement de boscos sostenibles, i estem molt interessats en que el procés productiu sigui sostenible." -Elisenda Romanyà

Elisabet Alier va parlar sobre la bicircularitat del paper, un fenomen intrínsec al paper que es dona per ser matèria primera natural i renovable que absorbeix carboni de forma més ràpida i genera una circularitat social a través de la recollida. El sector paperer inverteix en quatre eixos d'actuació estratègics: gestió forestal sostenible, procés productiu eficient i responsable, generació de riquesa i contribució a la qualitat de vida i lideratge en recuperació i reciclatge. El sector és promotor de desenvolupament econòmic local, amb el 95% de la fusta consumida a Espanya procedent de boscos nacionals i el 61% de la cel·lulosa certificada.

Elisenda Romanyà, Gerent de la Impremta Romanyà Valls, va explicar les dues línies de treball dedicades als aspectes ambientals. D'una banda, agilitzar els processos interns i, per un altre, millorar la qualitat del producte acabat. El desenvolupament d'aquestes dues línies de treball ha suposat integrar processos que anteriorment subcontractaven per a reduir la petjada de carboni, instal·lar plaques solars per a proveir-se d'energia neta, modificar la infraestructura per a utilitzar llum natural, canviar les impressores de rotativa amb planxes sense processar, usar tintes vegetals per a augmentar la capacitat de reciclabilitat del paper i, finalment, reutilitzar els materials del seu procés productiu. Tot això des d'una òptica de procés de millora continu per a aconseguir una economia circular. La impremta Romanyà Valls ofereix paper certificat que es pot traçar des dels boscos locals fins a la impressió final, un avantatge competitiu per la qual van decidir apostar gràcies a la demanda de la certificació PEFC per part del grup Editorial Planeta.

Juan Mera, director de Supply Chain de l'Àrea Corporativa d'Operacions de Grupo Planeta, va mostrar el fort compromís amb la sostenibilitat de Grupo Planeta. Promouen i apliquen polítiques responsables per a reduir l'impacte ambiental, entre les quals destaca la certificació PEFC, i fomenten la producció local, amb el 100% de la seva producció realitzada a Espanya amb paper subministrat dins d'Europa. Per a disminuir la generació de residus, adapten les edicions als formats de les màquines d'impressió i per a facilitar la reciclabilitat del paper, treballen amb tintes vegetals. En els processos de distribució fomenten el canvi al transport sostenible mogut amb energies renovables. Així mateix, estan utilitzant alternatives biodegradables per a substituir al plàstic, com a cartó o pallets reciclats. Va concloure que han de ser les empreses les que han de liderar la transició a l'economia circular, esforçant-se per fer cada vegada els llibres més sostenibles i jugant un paper de comunicadors per a conscienciar i informar el consumidor dels criteris de sostenibilitat que s'han aplicat per a això.