


Cullera de fusta certificada PEFC
L'Eurocambra ha donat llum verda definitiva a una directiva que millorarà l'etiquetatge dels productes i prohibirà l'ús d'al·legacions mediambientals enganyoses.
La Directiva adoptada avui per 593 vots a favor, 21 en contra i 14 abstencions té per objecte protegir els consumidors de les pràctiques comercials enganyoses i ajudar-los a triar millor les seves compres. Per a aconseguir-ho, s'afegiran a la llista de pràctiques comercials prohibides de la UE una sèrie d'hàbits comercials problemàtics relacionats amb el blanqueig ecològic i l'obsolescència primerenca dels productes.
Publicitat més precisa i de confiança
El que és més important, les noves normes pretenen que l'etiquetatge dels productes sigui més clar i fiable mitjançant la prohibició de l'ús d'al·legacions mediambientals genèriques com a «respectuós amb el medi ambient», «natural», «biodegradable», «climàticament neutre» o «ressò» sense cap prova.
També es regularà a partir d'ara l'ús d'etiquetes de sostenibilitat, donada la confusió provocada per la seva proliferació i per no utilitzar referències comparables. En el futur, la Unió només permetrà etiquetes de sostenibilitat basades en sistemes de certificació oficials o establertes per les autoritats públiques.
A més, la directiva prohibirà al·legacions que un producte té un impacte neutre, reduït o positiu en el medi ambient gràcies als sistemes de compensació d'emissions.
Durabilitat en el punt de mira
Un altre objectiu important d'aquesta nova legislació és fer que productors i consumidors se centrin més en la durabilitat dels béns. En el futur, la informació sobre la garantia haurà de ser més visible i es crearà una nova etiqueta harmonitzada per a donar més visibilitat als productes amb un període de garantia ampliat.
Les noves normes també prohibiran les al·legacions infundades sobre la durabilitat (per exemple, dir que una rentadora durarà 5 000 cicles de rentada si no és cert en condicions normals), les incitacions a substituir els consumibles abans de l'estrictament necessari (sol ocórrer amb la tinta d'impressora, per exemple) i presentar els productes com a reparables quan no ho són.
Declaració de la ponent
Biljana Borzan (S&D, Croàcia) ha declarat: «Aquesta llei canviarà la vida quotidiana de tots els europeus. Ens allunyarem de la cultura d'usar i tirar, farem que el màrqueting sigui més transparent i lluitarem contra l'obsolescència prematura. Els consumidors podran triar productes més duradors, reparables i sostenibles gràcies a etiquetes i publicitat fiables. Però, sobretot, les empreses ja no podran enganyar la gent dient que les ampolles de plàstic són bones perquè la companyia va plantar arbres en algun lloc, o que alguna cosa és sostenible sense explicar com. Aquesta és una gran victòria per a tots nosaltres!».
